16. června 2015

Domácí chleba

Recept mám samozřejmě z netu, kde je jako Chléb bez hnětení.
Já jsem si však po mnohém zkoušení recept upravila podle sebe, hlavně zkrátila dobu kynutí a vyměnila pár surovin. Zadělávat těsto den dopředu se mi fakt nechtělo :-)
Předně nepoužívám sušené droždí, ale klasickou kostku. Podle nálady také měním druhy mouky, už jsem zkoušela klasickou bílou pšeničnou, celozrnnou pšeničnou i žitnou, chlebovou pšeničnou i žitnou. A navíc jsem podle chuti přidávala ořechy, slunečnicová semínka, dýňová semínka, sezamová a lněná semínka. Super přísadou jsou také ovesné vločky, které v chlebu nepoznáte, ale uděláte jej zdravější. :-) 



Základ jsou: 3 hrnky mouky, 1,5 hrnku vody, 2 ČL soli, 2 ČL drceného kmínu a 1/4 kostky kvasnic. 
Já dávám půl hrnku žitné mouky a dosypu pšeničnou a další dva hrnky už jen pšeničné. Vody pak přidávám podle hustoty, celozrnná mouka chce o malinko víc vody než běžná. A z velkého množství žitné je řidší těsto, takže moc nenakyne a chleba je nízký. Celozrnný je hutnější než z bílé mouky, ta mívá krásné bubliny a chleba je křupavější.

Po odměření všech sypkých surovin, zamíchám vařečkou a teprve pak dávám vodu, lépe se to promíchá. Stačí jen krátce zamíchat, nemusí se zdlouhavě hníst. Dělám radši hustější těsto, lépe se s ním po vykynutí pracuje. Dávám pod folii na teplé místo (min. 20°C) na několik hodin kynout, většinou tak na 3-4 hodiny podle toho jak moc spěchám. Zadělávám kolem poledne a ve čtyři už rozehřívám troubu a peču (máme nízký tarif). 


Vykynuté těsto vyndám na silně pomoučený vál stěrkou a roztáhnu do čtverce asi 25x25 cm. Hned přeložím z hora dolů do dvou třetin a spodní stranu přikryji na již ohnutou část. To stejné udělám se stranami, takže mi vznikne menší čtverec, ten nechám ještě vykynout po dobu, než se mi rozehřeje trouba na 220°C a v ní vložený skleněný pekáč i s víkem. 
Jak mám rozpálenou troubu, vyjmu opatrně horký pekáč a těsto do něj přendám, lepí to sice, ale to se umyje :-) Zavřu rozpáleným víkem a vracím do trouby. Peču 30 minut zavřené víkem uprostřed trouby a pak ještě 15 minut bez víka. 
Horký chlebík dávám na děrovanou podložku, aby dobře vychládl, trvá to i několik hodin. :-)

celý jsem ho ani nestačila vyfotit :-)
Sebíkovi stejně nejvíc chutnají rajčata
ale na fazolovém guláši si pochutnal :-)


Není pravidlem, že peču chleba doma. 
Ráda si taky koupím v obchodě, nejradši mám asi Šumavu a klasický kmínový. 
Napište mi, jestli také pečete a jaký je ten Váš nej... :-)

Jarka 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Vaše milé komentáře.